tiistaina, helmikuuta 22

Värien monopoli

Luin uutisen, jossa todettiin että kevään väripaletti kertoo talouden laskusuhdanteen loppumisesta. Värien asiantuntijaorganisaatio Intercolor on aistinut tällaista. Kiinnostuin järjestöstä, joka tekee kauden väripaletin ammattilaisten käyttöön. Intercolor todellakin on maailmanlaajuinen värimonopoli; ei perinteisessä merkityksessä omistamalla, vaan ohjaamalla taloudesta riippumatta. Intercolor on ei-kaupallinen järjestö, joten sen monopoliarvo ei perustu markkinatalouden tarpeisiin.

Värien merkitys on valtava. Intercolorin mukaan 60% vaateostospäätöksestä perustuu väriin. En kiistä. Suomen Intercolor Finland kertoo värien viestivän kulttuurista, taloudesta ja markkinatilanteesta. Viitaten lukemaani uutiseen, ovatkohan nuo viimeiset määritykset muotoutuneet viime vuosien kokemusten myötä. Värit myös vaikuttavat mielialaan ja kertovat esimerkiksi arvoista. Mediat käyttävät värejä pursuavasti. Nykyään yritysten logojen värisävyä saatetaan hioa työtuntikaupalla oikean mielikuvan saavuttamiseksi. (Sissimarkkinoija viis veisaa logon värisävyn merkityksestä.) Värillä on väliä ja itse esimerkiksi välttelen mustaa etenkin vaatetuksessa. Mitä se kertoo minusta?

Takaisin Intercoloriin. Suomen ICfin puhuu globaalista väripuheesta. Koska väreillä on kulttuurista merkitystä, on ICfinillä paikkansa. En tosin tiedä jakavatko kansalliset Intercolor yhdistykset samaa väripalettia kaikkialla? Sehän globaalin väripuheen tarkoitus kai on. 

oma väripalettini
ICfin tarjoaa sesongin väripaletin lisäksi mm. luennoitsijapalvelua. Olisihan hienoa saada omaan tapahtumaan väriasiantuntija. Jos työskentelen muotoilun tai vastaavan taiteen parissa, voitte olla varmoja että pääsette nauttimaan väriluennosta.

1 kommentti:

  1. Joku lääkäri voisi todeta, että ihmisellä ei ole värimuistia. Että siinä mielessä värillä ei ole yritysmaailmassa mitään merkitystä.

    VastaaPoista