Toimin tänään hostina eli esittelijänä Osaajat kohtaavat -messuilla. Messujen tarkoitus oli tuoda yhteen opiskelijat ja järjestökenttä työnantajana sekä harjoittelu- ja opinnäytetyön tarjoajina. Koska en ollut tyytyväinen järjestäjän toimintaan, ammattilaisena annan muutamia kehitysehdotuksia. Jos se auttaisi tähän harmituksen tunteeseen.
Messujen markkinointi epäonnistui täysin. (Aina syytetään markkinointiosastoa!)
Messuille löysi pieni kourallinen opiskelijoita. Ensimmäisenä aamulla aulaan astui keski-ikäisten työttömien ryhmä. Järjestöt tarjosivat lähinnä toimintaa nuorille ja nuorille aikuisille. Osaajat eivät kohdanneet.
Missä segmentointi? Kohderyhmäksi ilmoitetaan tapahtuman sivuilla opiskelijat, mutta kuka on mainostanut messuja työttömille? Pettyneitä olivat kasvot, kun tarjosimme ei-oota. Muutaman opiskelijan saimme kiinnostumaan harjoittelun tekemisestä meidän esittelemässä järjestössä - big success.
Ratkaisuna ehdottaisin raivokasta tiedottamista alueen korkeakouluille ja yhteyksiä opiskelijoiden omiin järjestöihin. Siellä on jo valmiiksi järjestötyöstä kiinnostuneita. Messujen Urakahvilassa eri opinahjojen edustajia ja TE-keskus opastivat opinto- ja uravalinnoissa. Kyllä siis yhteistyö oli jo avattu.
Messujen päätapahtuma viime viikolla oli kauppakeskuksessa, mikä ei tuonut näkyvyyttä kohderyhmässä. Vieraillessani ideavarkaissa huomasin, että kiireiset ihmiset juoksivat ständien ohi, eivätkä nuoretkaan pysähtyneet. Tapahtuma oli epäkiinnostava. En ole messuilla aikaisempina vuosina vieraillut, joten en ole tietoinen tapahtuman imagosta alueella. Messujen saavutettavuutta ja tarjontaa olisi kehitettävä radikaalisti.
Tekninen tuotanto ontui.
Miksi messuja järjestävä yritys tuottaa tapahtuman ahtaaseen ja viileään aulaan? Kolme puseroa eivät riittäneet. Järjestäjän panostus messuständeiksi olivat pienet pöydät oranssilla paperipöytäliinalla plus järjestön nimi muovikotelossa pöydällä. Aulaan mahtui seinän vierille pöytiä tasan kahdeksan - ahdettuna. Osaaja-messujen tavoite oli jalkautua ihmisten pariin kliinisistä messuhalleista, mutta järjestötalo on kaukana keskustasta eikä talossa sijaitsevia järjestöjen toimistoja löydä yläkerran porrassokkelossa. Siksi messupaikan olisi voinut valita muualta.
Urakahvilassa sai sentään kahvia lämmikkeeksi. Urakahvila olikin oikein onnistunut konsepti. Kävin itsekin hakemassa itsevarmuutta vakuuttaa osaamistani työnantajille. Muutoksia parempaan suuntaan olisi helppo tehdä harkitsemalla tarkemmin, missä opiskelijat liikkuvat. Ja esittelijöiden olisi hyvä saada vastinetta maksamaansa osallistumismaksuun, jotta tulevat seuraavanakin vuonna.
Viestinnässäkin on kehittämisen varaa.
Hostina en saanut tietoa messupäivästä ennakkoon. Ohjeena messuaamun perehdytystilaisuudessa oli kierrellä ja ottaa rennosti. Mutta minua hiukan nolotti, etten edes aluksi tiennyt missä seminaari järjestettiin. (Mikä seminaari?) Minulla oli kuitenkin 'Staff'-paitakin päällä. Messuilla esiintyvät järjestöt eivät hekään olleet saaneet tietoa järjestelyistä, eikä oikein kukaan ollut perillä päivän ohjelmasta. Olimme onneksi meidän pöydässä itseohjautuvia ja pidimme pientä osallistavaa keskustelua yllä messuvieraille vapaaehtoistoiminnasta.
Ratkaisuna olisin tiedottanut järjestöjä päivän ohjelmasta ja ständien varustuksesta sähköpostitse ennen tapahtumaa ja pitänyt heillekin pienen alustuksen ennen messujen alkua. Viestintään olisi kuulunut myös järjestäjän kiertely messujen aikana kyselemässä tuntoja ja jakamassa infoa. Vähintään.
Kasvukipuja. Tämä vuosi oli ensimmäinen, kun järjestökentän messupäivä järjestettiin. Kohtaisivatko osaajat jo ensi vuonna...
Jep, samoja asioita oli mielessä! Eli ihan ammattilaisen järjestämä moinen mokoma ja se otti siitä vielä rahaakin? HUh.
VastaaPoistaKenties vain minusta tuntui, että olin kohdannut aiemmin hyvinkin markkinointia tapahtumasta. Ettei se olisikaan ollut oikeasti totta.. :o
Mutta veikkaanpa, että tämän päivän tapahtuman suurin kompastuskivi sisäisenkin viestinnän jälkeen oli tapahtumapaikka! Se oli erittäin ahdas ja syrjässä ihmisten liikkumispaikoista.
Viime viikkoinen päätapahtuma Forumissa oli myös pieni ja suppeahko ja rauhattomassa tilassa. Mietin vain, että kun tuossa Forumissakin on joitain tyhjiä liiketiloja, joita vasta rakennetaan, niin olisiko koko viime viikkoisen tapahtuman voinut siirtää esim, remontin alla olevaan tyhjään tilaan päiväksi. Remontti tuskin olisi hirveästi viivästynyt ja näytteilepanijat olisivat saaneet hieman rauhallisemman ympäristön.
Tämän päivän tapahtuma olisi myös voinut olla kauppakeskuksessa. Urakahvila ja messukäytävä olisi myös saatu aikaan tyhjään liiketilaan. Ja seminaarit olisi voinut jättää pois kokonaan.
joo olet ihan oikeassa.
VastaaPoistaniitä tyhjiä liiketiloja on siellä forumissa ja todellakin olisivat olleet tälle päivälle hyvä paikka jutustella. ei varmasti olisi olleet kalliimpia esittelijöiden kannalta ne tilat.. nyt molemmat tapahtumat oli oikeastaan käytävällä.
Hyviä ja osuvia havaintoja tapahtumapäivästä. Välitin linkin tähän blogiin tapahtuman järjestelyistä vastaavillekin, jotta varmasti löytävät myös näiden ajatusten äärelle. Mutta kuten sanoitkin, tämä oli ensimmäinen kerta, kun tätä kolmannelle sektorille suunnattua konseptia kokeiltiin. Kehitystyö alkakoon.
VastaaPoistaT: Tero Lämsä
Kuittaan järjestäjäjoukon puolesta, että viesti on tavoittanut meidät ja yritämme ottaa opiksemme. Kiitokset palautteesta. :)
VastaaPoistaMinna Rajalin
Terve!
VastaaPoistaHyviä huomiota, kiitoksia näistä. Huomiot ovat aina subjektiivisia ja sikäli aina oikeita. Parannettavaa on, se on selvä. Toki muutamaan asiaan voisin ottaa kantaa järjestäjien puolesta.
- Paikkaa meille ehdotettiin talon (Matarankadun) toimijoiden puolesta. Tokihan talon järjestöillä oli mahdollisuus osallistua esim. Forumin tapahtumaan(kin) halutessaan.
- Osaaja-Hosteille järjestettiin perehdytystilaisuus heidän omalla kampuksellaan Korpilahdella pari viikkoa ennen tapahtumaa, jossa varmasti sai hyvät perustiedot. Lisäksi Osaaja-Hostien oli tavoitteena tavata järjestöt etukäteen. Samoin purkutilaisuus oli tapahtuman jälkeen perjantaina. Haasteen aikatauluihin toi Osaaja-Hostien kurssin aikataulutus, joka määritteli ennakkotöiden aikataulua. Päätapahtuman osalta pystyimme paremmin aikatauluttamaan Osaaja-Hostien tapaamiset ja ennakkotyöt. Ehkä aikataulut osuvat jatkossa paremmin.
- Järjestöjen/3.sektorin toimijoiden kyky osallistua tapahtuman kustannuksiin ovat hyvin rajalliset ja minimaalisetkin kustannukset ovat tai tuntuvat suurilta. Tämä asettaa haasteita järjestämiselle ja tätä asiaa meidän tulee pohtia jatkossa yhdessä. Mistä siis löytäisimme ulkopuolista rahoitusta, jotta järjestökentän toimijoilla olisi mahdollisuus tulla esiin?
- Forumissa oli tapahtuma-aikaan yksi tyhjä liikehuoneisto (alakerrassa), jota teoriassa olisi voitu käyttää. Tämä ei olisi riittänyt yksin tapahtuman tarpeisiin, mutta sitä varattiin Forumin omien toimijoiden työnantajaviestin esiin tuomiseen. Tästä kuitenkin luovuttiin loppumetreillä. Samaa kuitenkin mietimme, mutta tällä erää emme sitä hyödyntäneet.
Mikko Markkanen
Olennainen kysymys tuo järjestöjen tapahtuman ulkopuolinen rahoitus. Tällaiseen kannattaisi tietysti seurata, millä taholla on yhdistystoiminta on avustuslistan kärjessä. Tulee mieleen esimerkiksi Jyväskylän kaupungin uusi linjaus tukea kolmannen sektorin toimintaa. Myös jotkut kansallisen tason liitot saattaisivat tukea paikallisyhdistystensä näkyvyyttä, etenkin jos liiton alaisia näytteilleasettajia sattuu useampi tapahtumaan.
VastaaPoistaPieniä ajatuksia, mutta tulipahan pohdittua :)