Olen innostunut Sissimarkkinoinnista. Siitä voit lukea lisää täältä.
Sissimarkkinointi on erilainen tapa tuoda itsensä esiin. Markkinointi on minulle aika ruma sana, mutta jos en ajattele suuren konsernin brändijumalia ja vaikeita nimikkeitä omaavia mainosmiehiä, ymmärrän markkinoinnin olevan kokonaisvaltaista oman itsensä ja työnsä kehittämistä. Markkinointihan on suhteiden luomista ja ylläpitoa. Ja myydä voi palvelua tai omia arvojaan hilavitkuttimien sijaan.
Sissimarkkinoinnista minua puhuttelevia pointteja ovat seuraavat:
1. Aina täytyy markkinoida. Myy jopa käyntikortilla ja vaikka toisen huomioimisella.
2. Lahjo asiakasta, myös ennen asiakassuhdetta. Ei siis mitään liikelahjoja, vaan anna muistoja.
3. Vetoa johdonmukaisuteen. Anna mahdollisuus tehdä päätös omiin arvoihin sitoutuen.
4. Älä häslää ja käytä aikaa tai rahaa asioihin, jotka eivät edistä myyntiä.
5. Saata ihmiset keskusteluun itsestäsi. Saavutat huomion.
6. Älä paketoi kauniiksi kalliilla. Viesti on tärkeämpi kuin kuori sen ympärillä, joten harkitse mitä ojennat.
7. Apu on korvaamatonta.
8. Mielenkiintoiseksi tullaan tekemällä mielenkiintoisia asioita. Ole rohkea.
Muuta markkinoinnista opittua on se, että segmentit on kovin hajanaiset kulttuurialan asiakkaissa. Siksi on vaikea tavoittaa kohderyhmiä. Täytyy olla ovela. Olisinpa minäkin sitten isona. Tai tuottajana.
Esimerkkinä vielä huono toimintatapa, jolla saa negatiivista palautetta ja uskottavuus kuolee. Ammattikorkeakouluilla on menossa opiskelijoidensa syrjäytymistä ehkäisevä kampanja. Mitä koulumme tekee? Ilmoittaa kampanjan tiimoilta lähettävänsä kampuksilleen "Let's care"-hiirimattoja ja julisteita. Nice, opiskelijat kiittävät tomerasta toiminnasta. Ja kaikilla on kivaa!
Suuri houkutus |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti